Zelfdiagnose: waar staat u in het klachtproces?

Voordat wij u goed kunnen helpen, is het belangrijk om te weten in welke fase van het klachtproces u zich bevindt.
Misschien bent u al een tijd in discussie met uw bank, verzekeraar of tussenpersoon — maar het kan ook zijn dat u nog niet officieel een klacht hebt ingediend.

Onderstaande stappen helpen u bepalen waar u nu staat en wat de volgende stap kan zijn.


🟩 Fase 1 – Uw verzoek of claim is afgewezen

U hebt een verzoek of schadeclaim ingediend, maar de bank of verzekeraar weigert te handelen (betalen). U wilt bezwaar maken.

🟧 Fase 2 – Uw bezwaar is afgewezen

De financiële instelling heeft uw bezwaar behandeld, maar blijft bij haar standpunt.
U overweegt nu om een officiële klacht in te dienen bij de interne klachtenafdeling.

Mogelijk is uw bezwaar te beschouwen als klacht.


🟥 Fase 3 – U wilt een klacht indienen bij uw bank, verzekeraar of tussenpersoon e.d.


🟦 Fase 4 – Uw klacht is afgewezen

De financiële instelling heeft uw klacht beoordeeld, maar wijst deze af of neemt geen verdere actie.
Het interne traject (de interne klachtenprocedure) is hiermee afgesloten – u kunt nu een onafhankelijke beoordeling vragen aan het Kifid.


🟪 Fase 5 – Naar het Kifid

U wilt uw zaak laten beoordelen door het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). LawNed is gespecialiseerd in Kifid-procedures en weet hoe u uw dossier overtuigend onderbouwt.


  • Fase 1

    Beschijf wat er gebeurt is en wij kunnen voor u een bezwaarbrief opstellen. Kosten €25,-

    Stuur naar info@lawned.nl

  • Fase 2

    U wilt een klacht indienen bij de financiele instelling. Stuur alles correcpondentie en wij geven u een prijs voor het opstellen voor een professionele klacht waarom u lalter ook de zaak kunt vervolgen bij het Kifid.

    U kunt ook gratis onze White paper bestellen waarmee u zelf een klacht kunt opstellen.

  • Fase 3

    U wilt een klacht indienen bij de financiele instelling. Stuur alles correcpondentie en wij geven u een prijs voor het opstellen voor een professionele klacht waarom u lalter ook de zaak kunt vervolgen bij het Kifid.

  • Fase 4

    Als u klacht afdoende sterk is kunt u deze indienen bij het Kifid. 

    Is dit niet het geval? Stuur dan alle correspondentie naar ons wij geven u een prijs voor het opstellen voor een professionele klacht die behandeld kan worden door het Kifid.

  • Fase 5

    Als u klacht afdoende sterk is kunt u deze indienen bij het Kifid. 

    Is dit niet het geval? Stuur dan alle correspondentie naar ons wij geven u een prijs voor het opstellen voor een professionele klacht die behandeld kan worden door het Kifid.

"Er is niets beters dan een professionele tegenstander met goed gevulde zakken: ze begrijpen de claim en kunnen het ook betalen"

(Paul van Straaten)